سازمان پیش فرض

هوشمندانه خریدکن، زندگی بهتری داشته باش

سالم‌ترین و بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟

نوشته شده در 25 مرداد 1403
سالم‌ترین و بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟

روغن پخت و پز چیست

روغن یک عنصر اصلی در تمام آشپزخانه‌ ها به شمار می‌ رود و در بسیاری از دستورالعمل‌ های آشپزی از تهیه سس سالاد گرفته تا سرخ کردن و پخت و پز نقش اساسی دارد. روغن پخت و پز نقش مهمی در تهیه غذا ایفا می‌ نماید و گرما را به طور موثری هدایت می‌ کند. در نتیجه مانع چسبیدن غذا به تابه می‌ شود همچنین طعم و مزه لذیذی به غذاها می‌ دهد. 

روغن‌ ها در حفظ سلامت تاثیر بسزایی دارند؛ ترکیب چربی‌ های سالم در وعده‌ های غذایی و میان وعده‌ ها می‌ تواند جذب مواد غذایی را بهبود بخشد. اینکه بدانیم بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟ بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا برخی از روغن‌ ها برای پخت و پز با حرارت بالاتر مناسب هستند و برخی دیگر در صورت مصرف زیاد به سلامتی آسیب می‌ رسانند.

 

معرفی روغن پخت و پز و اهمیت انتخاب بهترین آن

 

آشنایی با انواع روغن‌ پخت و پز

برای اطلاع از این موضوع که بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟ ملزم به آشنایی با انواع روغن هستید. اگر قصد تهیه روغنی سالم برای آشپزی را دارید، با ما همراه باشید. 

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از حیاتی‌ ترین و مفیدترین مواد اولیه‌ ای است که آشپزها برای تهیه غذا از آن استفاده می‌ کنند. انواع روغن زیتون برای پخت و پز بهترین نوع روغن هستند؛ همچنین برای تهیه سس‌ های سالاد خوش طعم و مبتکرانه روغن مناسبی محسوب می شوند. روغن های زیتون با بهره‌ گیری از میوه زیتون طبیعی تهیه می‌ گردند به همین علت فواید بی‌ شماری دارند. در پاسخ به این پرسش که بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟ می‌ توان روغن زیتون را معرفی نمود. این نوع روغن یک گزینه عالی برای اکثر روش‌ های تهیه غذا با حرارت کم تا متوسط می‌ باشد. روغن زیتون فوق بکر نسبت به دیگر روغن‌ های زیتون، دارای اولئیک اسید کمتری بوده و به گونه‌ ای تهیه می‌ شود که در هنگام چشیدن آن، متوجه طعم واقعی زیتون خواهید شد. 

روغن کنجد

روغن کنجد معمولاً در آشپزی آسیایی به وفور مورد استفاده قرار می‌ گیرد و در فرآیند تولید آن از دانه‌ های کنجد خام استفاده می نمایند. مزه خنثی و نقطه دود به نسبت بالای این نوع روغن موجب محبوبیت آن شده است. روغن کنجد جز روغن های معطر بوده و برای تهیه غذا با حرارت متوسط گزینه مناسبی به شمار می رود. روغن به دست آمده از دانه‌ های کنجد منبع خوبی از چربی‌ های سالم و همچنین آنتی اکسیدان می باشد. طبق مطالعات انجام شده، مصرف روغن کنجد موجب حفظ سلامت قلب و عروق می شود و احتمال ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد. 

روغن آووکادو

روغن آووکادو از میوه درخت آووکادو تولید می‌ شود و شباهت زیادی به روغن زیتون دارد. این روغن حاوی اولئیک اسید بوده که پایداری روغن را در دمای بالا به صورت قابل توجهی افزایش می‌ دهد. روغن آووکادو دارای کاربردهای متعددی است اما به دلیل قیمت نسبتا گران، استفاده از آن در پخت روزانه محدود می‌ شود. با بهره‌ گیری از این روغن پخت و پز می‌ توانید طعم و مزه لذیذی در غذاهای خود ایجاد کنید. 

روغن نباتی

روغن نباتی یکی از روغن‌ هایی است که با بهره گیری از دانه گیاهان تولید می گردد و جز پرمصرف ترین روغن ها می باشد. این نوع روغن به طور گسترده در تولید مواد غذایی و همچنین در آشپزخانه‌ های خانگی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تاثیر سلامتی این روغن‌ ها با توجه به اینکه از دانه چه نوع گیاهی استخراج شده‌ اند، متفاوت است. همچنین نحوه فرآوری این دانه ها بر میزان سلامتی روغن تاثیر بسزایی دارد. 

 

آشنایی با انواع روغن‌ پخت و پز

 

عواملی که در انتخاب روغن پخت و پز باید در نظر گرفته شوند 

نقطه دود

توجه به نقطه دود روغن پخت و پز بسیار حائز اهمیت است. قرار دادن روغن‌ ها در معرض گرمای بیش از حد باعث تحلیل رفتن آن ها می‌ شود و گرما ترکیبات مغذی را که در روغن وجود دارند، تجزیه می‌کند. بهتر است طیف وسیع از روغن‌ ها را برای روش‌ های مختلف پخت و پز در آشپزخانه خود نگه دارید. به عنوان مثال روغن زیتون فرابکر یک انتخاب ایده آل برای پخت و پز با حرارت کم تا متوسط به شمار می‌ رود. در حالی که روغنی مانند روغن آووکادو برای روش‌ های پخت با حرارت بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌ گیرد و برای سرخ کردن و برشته کردن مناسب تر است.

طعم

انواع روغن پخت و پز دارای طعم‌ های متفاوتی هستند و می‌ توانند طعم های متمایزی در غذا به وجود آورند. روغن کنجد طعم  غنی تری دارد و می‌ تواند به سایر طعم‌ های غذا غلبه کند. در حالی که روغنی مانند روغن زیتون طعم ملایم تری داشته و موجب حفظ سایر طعم‌ های غذا می‌ شود. ایده خوبی است که چندین نوع روغن پخت و پز با طیف وسیعی از طعم‌ ها تهیه کنید تا بر اساس دستور پخت بهترین نوع آن را انتخاب کنید. 

نوع بسته‌ بندی

روغن پخت و پز اگر دارای بسته‌ بندی و بطری مناسبی باشد، برای مدت زمان طولانی‌ تری تازه می‌ ماند. توصیه ما این است که اقدام به انتخاب روغن ‌هایی کنید که درون بطری‌ های کاملاً مات بسته‌ بندی شده‌ اند؛ زیرا از این طریق در برابر گرما و نور محافظت می ‌شوند. گرما و نور دو عاملی هستند که در تحلیل زودرس روغن بسیار موثرند. 

 

نکات مهم در انتخاب روغن مناسب برای پخت و پز

 

جمع‌ بندی

بررسی این موضوع که بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟ موجب تهیه غذای سالم می شود. روغن های سالم برای حفظ سلامتی لازم و سودمند هستند و باید در رژیم‌ های غذایی از آن ها استفاده شود. روغن‌ های آشپزی می‌ توانند منبع سالم چربی و سایر مواد مغذی باشند اما انتخاب نوع آن بسیار حائز اهمیت است. مصرف روغن‌ های سالم مانند روغن زیتون و روغن کنجد را در اولویت قرار دهید و استفاده از روغن‌ های پخت و پز کمتر سالم را محدود نمایید. انتخاب روغن‌ سالم‌ تر می‌ تواند به محافظت از سلامت شما، بهبود کیفیت و طعم دستورالعمل‌ های مورد علاقه‌ تان کمک کند. 

جستجو
تازه ترین مطلب

طرز تهیه سوسیس سیب زمینی با پنیر پیتزا بدون فر به چه نحو می باشد؟

2 روز پیش

طرز تهیه همبرگر خانگی با گوشت و سویا بدون تخم مرغ چگونه می باشد؟

5 روز پیش

آیا نشستن در سرکه سفید برای عفونت زنان خوب است؟ چرا؟

1 هفته پیش

بررسی خدمات فروشگاه خوار و بار فروشی به‌ صورت آنلاین

2 هفته پیش

نکات مهم در رابطه با خرید آنلاین انواع آجیل و مغزیجات مرغوب و باکیفیت

2 هفته پیش

بهترین رب گوجه بازار کدام برند است؟

4 هفته پیش

شیوه خرید آنلاین با کیفیت ترین انواع نوشیدنی های گرم و سرد

4 هفته پیش

راهنمای خرید آنلاین انواع برنج ایرانی و خارجی

1 ماه پیش

سالم‌ترین و بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟

1 ماه پیش
اشتراک گذاری