چند واقعیت برای اینکه آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله پارچه‌ای است؟

نوشته شده در 09 مهر 1403
چند واقعیت برای اینکه آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله پارچه‌ای است؟

آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله پارچه‌ای است؟

با طرح این سوال که آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله پارچه‌ای است؟ می‌توان گفت که باکتری‌های دست بعد از شسته شدن قابل انتقال به حوله هستند. وقتی دست‌ها شسته می‌شوند باکتری‌هایی که در پوست وجود دارند به سطح آن می‌آیند و وقتی پوست با حوله خشک می‌شود این باکتری‌ها قابل انتقال به حوله هستند. همین امر باعث می‌شود که باکتری به جاهای دیگر پوست هم برود. به همین خاطر حوله پارچه‌ای باید چند روزی یکبار شسته شود و بعد از مدتی تعویض گردد، چون حوله پارچه‎‌ای با خشک کردن مرطوب می‌شود. میکروب‌ها، قارچ‎‌ها و ویروس‌ها در حوله مرطوب باقی می‌ماند و رطوبت باعث آلودگی و عفونت خواهد شد. استفاده از دستمال کاغذی یکبار مصرف از انتشار بیماری و گسترش آن جلوگیری می‌کند.

 

مقایسه دستمال کاغذی و حوله پارچه ای برای نظافت و بهداشت شخصی

 

چند مزیت دستمال کاغذی نسبت به حوله پارچه‌ای

گاهی این سوال در ذهن به وجود می‌آید که آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله پارچه‌ای است؟

در اینجا به چند مزیت دستمال کاغذی اشاره می‌کنیم:

  1. وزن: دستمال‌های کاغذی وزن بسیار کمی دارند و حوله‌های پارچه‌ای با توجه به ابعاد و تراکم پارچه وزن بیشتری دارند.
  2. تولید: در مراحل تولید حوله پارچه‌ای گاز گلخانه‌ای زیادی وارد محیط زیست شده و آب زیادی مصرف می‌شود، در حالی که برای تولید دستمال کاغذی از آب و گاز گلخانه‌ای کمتری استفاده می‌شود.
  3. شست و شو: در هنگام شست و شو حوله پارچه‌ای آب، برق و مایع لباسشویی مصرف می‌شود که مایع لباسشویی می‌تواند روی ذخایر آبی اثر منفی بگذارد.
  4. خشک کردن: اگر برای خشک کردن حوله پارچه‌ای از ماشین خشک کن استفاده شود 100 گرم گاز گلخانه‌ای وارد هوا شده درحالی که اگر روی بند آویزان شود از این مورد فاکتور گرفته می‌شود. مزیت دستمال کاغذی این است که نیازی به شستن ندارد.

ویژگی دستمال کاغذی مرغوب

  • وقتی دستمال کاغذی از مرغوبیت خوبی برخوردار باشد با خیس و مرطوب شدن پودر نمی‌شود و بعد از چند دقیقه به حالت اول برمی‌گردد.
  • دستمال کاغذی مرغوب و باکیفیت کرپ شده است، به این معنی که وقتی مرطوب می‌شود بعد از نیم ساعت به حالت اولیه خود برمی‌گردد. اگر دستمال کاغذی پودر شود هم کیفیت ندارد و هم در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده شده است.
  • دستمال باکیفیت دارای رنگ ثابت و مجاز است.
  • دستمال مرغوب پرز ندارد. وجود پرز نشان دهنده استفاده از الیاف کلوخه خرد شده در بافت آن است.
  • دستمال کاغذی باکیفیت لکه و حفره ندارد.
  • در صورت مرغوب بودن وقتی یکی از آن را بیرون بکشید همه دستمال‌ها بیرون نمی‌آیند.
  • بافت دستمال مرغوب منظم است.

 

مزیت های دستمال کاغذی نسبت به حوله پارچه‌ای

 

نکاتی در مورد دستمال کاغذی مرغوب

اگر دستمال کاغذی نامرغوب باشد بریدگی‌‎های میکروسکوپی در پوست به وجود می‌آورد که در هنگام انجام کارهای روزانه باعث درد می‌شود. این احتمال وجود دارد که در اثر نامرغوب بودن، میکروب به بدن وارد شود و بیماری عفونی به وجود آورد. حال می‌توان با نگاهی به موارد بالا به این نتیجه رسید که آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله پارچه‎‌ای است؟

چه ترکیباتی در دستمال کاغذی وجود دارد؟

در محصولات کاغذی تجاری بیش از صد هزار ماده شیمیایی خطرناک وجود دارد. از جمله ماده شیمیایی که خیلی خطرناک است کلر می‌باشد. محصولاتی که روزانه استفاده می‌کنیم این مواد را دارند، مانند دستمال مرطوب، حوله کاغذی و کارتن‌های شیر که از راه پوست این مواد سمی وارد جریان خون می‌شوند. برای سفید شدن دستمال کاغذی از کلر استفاده می‌کنند، کلر سم خطرناکی به نام دیوکسین و فوران تولید می‌کند که با تجمع در بدن انسان سلامتی را به خطر می‌اندازد.

از میان محصولات آرایشی، بهداشتی دستمال توالت دارای بالاترین سم به نام فوران است. مواد سمی این محصولات پس از آزاد شدن، در محیط می‌مانند و باکتری‌ها قادر به تجزیه آنها نیستند به همین خاطر سوالی که برای همه به وجود می‌آید این است که آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله پارچه‌ای است؟

مناسب‌ترین گزینه بین دستمال کاغذی و حوله پارچه‌ای چیست؟

از نظر زیست محیطی دستمال کاغذی نسبت به حوله پارچه‌ای مناسب‌تر است و در مکان‌هایی مثل: رستوران‌ها بهتر است از دستمال کاغذی استفاده شود، چون استفاده از حوله پارچه‌ای نیاز به شست و شو دارد و همین شست و شو، آب و شوینده را به محیط زیست وارد می‌کند که آثار بدی دارد. حال باید توجه داشت که آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله پارچه‌ای است؟ بهتر است در منزل از حوله استفاده شود. حتی می‌توان در مواقعی که بیرون می‌روید حوله را به همراه خود ببرید. البته دستمال کاغذی‌هایی که کیفیت بالایی دارند در برابر پارگی‌ها، مایعات و آب مقاومت بالایی داشته و جایگزین مناسبی برای حوله می‌باشد.

 

ترکیبات موجود در دستمال کاغذی و نکاتی درباره انواع مرغوب آن

 

خطرات استفاده از دستمال کاغذی

نکته قابل تامل این است که آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله‌ پارچه‌ای است؟ امروزه استفاده از دستمال کاغذی خیلی رایج شده است. اکثر خانم‌ها بعد از دستشویی از آن استفاده می‌کنند و همین امر می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای آنها ‌شود. برخی بر این باور هستند که هرچه دستمال نرم‌تر و سفیدتر باشد مرغوب‌تر است، درحالی که برای سفیدی آنها از ماده شیمیایی به نام کلر استفاده می‌شود. این مواد شیمیایی باعث بروز سرطان، نقص سیستم ایمنی بدن، به هم خوردن تعادل هورمون‌ها، کم شدن قدرت باروری و نقص مادرزادی خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که این دستمال‌ها به وجود می‌آورند، حساسیت می‌باشد چون ترکیبات این دستمال‌ها جزء مواد آلرژن است. افرادی که آلرژی پوستی دارند دچار حساسیت می‌شوند. دستمال کاغذی‌های معطر و رنگی خطرات بیشتری دارند، این دستمال‌ها علاوه بر آنکه برای افراد مضر هستند، محیط زیست را هم آلوده می‌کنند. بهتر است که از حوله پارچه‌ای که قابل شست و شو هست استفاده شود تا عوارض کمتری داشته باشد.

 

بررسی خطرات استفاده از دستمال کاغذی و معرفی جایگزین برای آن

 

به جای دستمال کاغذی از چه چیزی استفاده کنیم؟

بهترین جایگزین برای دستمال کاغذی موارد زیر است :

  • استفاده از حوله‌های سفید و نخی به جای دستمال‌های کاغذی گزینه بسیار خوبی است، می‌توان برای مصرف روز بعد آن را هر شب شست. حوله‌های نخی قابل شست و شو و مقرون به صرفه هستند. ضایعات آنها نسبت به دستمال کاغذی کمتر است. حوله‌های نخی به آرامی رطوبت را جذب می‌کنند و پوست را تحریک نمی‌کنند.
  • استفاده از گازهای استریل و حوله‌های یکبار مصرف گزینه خوبی می‌باشد. این محصولات به دلیل اینکه حساسیت‌زا نیستند جایگزین مناسبی برای دستمال توالت هستند.

البته به این نکته باید توجه داشت که لباس‌های زیر توری و پلاستیکی چون رطوبت را جذب نمی‎کنند باعث شده مصرف دستمال کاغذی بیشتر شود. بهتر است خانم‌ها از لباس زیر نخی استفاده کنند، چون زودتر خشک می‌شود و نیاز به دستمال را کمتر می‌کند.

جستجو
تازه ترین مطلب

خوشبو کننده بدن چیست؟ و چه عواملی بر انتخاب خوشبو کننده بدن تاثیر می گذارند؟

3 ساعت پیش

دلیل اهمیت محصولات بهداشتی کودکان چیست؟ و چه عواملی بر انتخاب محصولات مراقبت از کودک تاثیر می گذارند؟

4 روز پیش

چگونه دستمال مرطوب با کیفیت را شناسایی کنیم؟ راه های تشخیص دستمال مرطوب با کیفیت

7 روز پیش

چه نکاتی را باید در خرید دستمال توالت رعایت کنیم؟ چرا؟

1 هفته پیش

چند نکته برای اینکه بدانیم چه محصولاتی برای بهداشت دهان و دندان توصیه می‌شود؟

2 هفته پیش

برای رسیدن به بهداشت فردی چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟

3 هفته پیش

چند واقعیت برای اینکه آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله پارچه‌ای است؟

3 هفته پیش

مدت زمان نگهداری گوشت و مرغ در فریزر

4 هفته پیش

چگونه در یک هفته 10 کیلو لاغر شویم با ورزش

4 هفته پیش

طرز تهیه سوسیس سیب زمینی با پنیر پیتزا بدون فر به چه نحو می باشد؟

1 ماه پیش

طرز تهیه همبرگر خانگی با گوشت و سویا بدون تخم مرغ چگونه می باشد؟

1 ماه پیش

آیا نشستن در سرکه سفید برای عفونت زنان خوب است؟ چرا؟

1 ماه پیش

بررسی خدمات فروشگاه خوار و بار فروشی به‌ صورت آنلاین

1 ماه پیش

نکات مهم در رابطه با خرید آنلاین انواع آجیل و مغزیجات مرغوب و باکیفیت

2 ماه پیش

بهترین رب گوجه بازار کدام برند است؟

2 ماه پیش

شیوه خرید آنلاین با کیفیت ترین انواع نوشیدنی های گرم و سرد

2 ماه پیش

راهنمای خرید آنلاین انواع برنج ایرانی و خارجی

2 ماه پیش

سالم‌ترین و بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟

2 ماه پیش
اشتراک گذاری