برای رسیدن به بهداشت فردی چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟

نوشته شده در 12 مهر 1403
برای رسیدن به بهداشت فردی چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟

سلولز چیست؟

ابتدا باید بدانیم سلولز چیست؟ سلولز یک پلی ساکارید سرشار از گلوکز است. دیواره اصلی گیاهان از سلولز است. این ماده در بدن انسان قابل هضم نیست و دفع می‌شود، هرچند هضم نمی‌شود ولی به کمک باکتری‌های مفید روده به اسیدهای چرب و گازها تجزیه می‌شود. این ماده برای بدن ضروری نیست و بدن برای سلامتی نیازی به آن ندارد. از سلولز برای تولید کالاهای بهداشتی استفاده می‌کنند و در صنایع پلاستیک، پزشکی و مواد منفجره هم کاربرد دارد. هرچند این ماده فواید بسیاری دارد ولی باید بدانیم که چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟

در جامعه امروزی مصرف کالاهای سلولزی بهداشتی زیاد شده است. این محصولات نیازهای بهداشتی روزانه را تامین می‌کند، به همین خاطر اهمیت زیادی دارند. توجه به اینکه چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟ دارای اهمیت است چون تمامی اقشار جامعه و همه مقاطع سنی از آن استفاده می‌کنند و مستقیما با سلامت افراد سر و کار دارد.

 

آشنایی با سلولز و محصولات بهداشتی تولید شده بوسیله آن

 

محصولات سلولزی بهداشتی چیست؟

از جمله کاربردهای سلولز استفاده از آن در تولید محصولات بهداشتی می‌باشد. از این ماده در تولید کالاهای بهداشتی مثل: نوار بهداشتی، دستمال کاغذی، پوشک کودکان، دستمال حوله‌ای استفاده می‌شود. وقتی در تولید محصولات بهداشتی سلولز به کار برود، محصولات باکیفیت می‌شوند و با پوست بدن هم سازگاری پیدا می‌کنند. اما نکته مهم این است که چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟ وقتی دستمال کاغذی دارای سلولز باشد با خیس شدن پودر نمی‌شود.

حتی در تهیه پوشک بچه هم این مورد مهم است و دارای اهمیت می‌باشد، چون پوشک با پوست کودک ارتباط مستقیم دارد. این ماده از التهاب و حساسیت جلوگیری می‌کند. ایران تا چند سال پیش واردکننده این صنعت بود اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و ورود دستگاه‌های مجهز، ایران جزء صادرکنندگان این محصولات شده است. محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد اولیه فیلم، چسب، جوهر، رنگ، محصولات کاغذی و منسوجات دارای سلولز هستند.

 

کاربرد های محتلف سلولز در تولید محصولات بهداشتی

 

در هنگام خرید چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟

از جمله کالاهای پرمصرف و ضروری می‌توان به دستمال کاغذی اشاره کرد. این محصول چون قیمت مناسبی دارد همه افراد قادر به خرید آن هستند، به همین خاطر مردم برای اینکه بهداشت را رعایت کنند، انواع دستمال کاغذی از نوع معمولی، دستمال کاغذی کودکان و آشپزخانه را تهیه و مصرف می‌کنند. این محصولات ساختار طبیعی و گیاهی دارند. دور ریختن آنها صدمه‌ای به طبیعت نمی‌زند، بنابراین مناسب افرادی است که دوستدار محیط زیست هستند. دستمال کاغذی نسبت به دستمال پارچه‌ای بهتر است چون فرصت تجمع باکتری در دستمال کاغذی وجود ندارد. بنابراین چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟ که این موضوع بسیار مهم است و عبارتند از:

  • باید به کیفیت و برند دستمال توجه شود.
  • الیاف دستمال باید با استانداردهای بهداشتی یکی باشد.
  • در صورت وجود لک، بوی بد و رنگ روی دستمال نباید از آن استفاده کرد.
  • از فروشگاه‌های نامعتبر و دست فروش نباید دستمال خرید.

چرا امروزه استفاده از محصولات سلولزی توصیه می‌شود؟

درحال حاضر فعالان محیط زیست و دانشمندان تاکید می‌کنند تا جایی که امکان دارد از محصولات سلولزی به جای محصولات پلاستیکی استفاده شود. توصیه آنها به خاطر دلایل زیر است:

  • در تولید این محصولات مواد خام طبیعی به کار می‌رود که در طبیعت تجزیه می‌شود.
  • چون این محصولات طبیعی هستند و سمی هم ندارند محیط زیست را آلوده نمی‌کنند.
  • مثل سایر محصولات برای بازیافت نیازی به سوزاندن ندارند.
  • برای بدن مفید هستند.

اگرچه این مواد طبیعی هستند ولی استفاده زیاد از آنها باعث کم شدن مواد طبیعی در صنعت کشاورزی خواهد شد. چون این ماده برای محیط زیست ضرری ندارد افراد اشغال بیشتری از آنها تولید می‌کنند که بازیافت آنها هزینه زیادی دارد، بنابراین مهم است که بدانیم چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟

انواع محصولات سلولزی بهداشتی

محصولات بهداشتی روی سلامتی تاثیر زیادی داشته چون با پوست تماس مستقیم دارند بنابراین برای حفظ سلامت پوست و بدن باید محصولات باکیفیت انتخاب شود. سلولزی که در کالاهای بهداشتی هست خاصیت ضدالتهابی و ضد حساسیتی دارد و به خاطر تجزیه پذیر بودن برای محیط زیست ضرری ندارند. برخی محصولات سلولزی عبارتند از:

  1. دستمال توالت: دستمال‌های سلولزی قدرت جذب زیادی دارند و با خیس شدن پودر نمی‌شوند. بافت نرم آنها به پوست آسیبی نمی‌رساند.
  2. پوشک بچه: پوشک سلولزی بافت نرمی دارد و ضد حساسیت و التهاب است. تماس آن با پوست کودک از قرمزی و عرق‌سوز شدن جلوگیری می‌کند.
  3. نوار بهداشتی: این محصول سلولزی دارای ترکیبات ضد باکتری و التهابی است و از عفونت و حساسیت جلوگیری می‌کند. این محصول باکیفیت قدرت جذب بالایی دارد.

 

مزایای استفاده از انواع محصولات سلولزی

 

از دیگر محصولات سلولزی می‌توان به ملحفه کاغذی، پیشبند یکبار مصرف آرایشگاهی، زیر انداز بیمار، دستمال مرطوب و جعبه‌ای، پوشش‌های یکبار مصرف سرویس بهداشتی اشاره کرد.

نکاتی که برای خرید دستمال کاغذی و محصولات سلولزی باید رعایت شود؟

یکی از ضروریات مهم در خانه، دستمال کاغذی است. انواع دستمال کاغذی‌ها با برندهای متفاوت و معروف تا دستمال کاغذی‌های غیر بهداشتی و غیر استاندارد وجود دارند. باید هنگام خرید دقت کرد که الیاف آن با استانداردهای بهداشتی مطابقت می‌کند. دستمالی که پرز می‌دهد برای موارد بهداشتی مناسب نیست، چون پرز آن باعث حساسیت پوستی، تنفسی و تشدید آلرژی می‌شود.

برای پی بردن به مرغوبیت دستمال باید آن را جلوی نور گرفت، اگر بافت منظمی داشت مرغوب است در غیر این صورت استاندارد در آن رعایت نشده است. اگر این محصول با آبریزش بینی پاره یا پرز شود نباید از آن استفاده کرد، چون به چشم و مجاری تنفسی آسیب می‌زند. وقتی دستمال را از بسته بیرون می‌آورید باید سفید و روشن باشد، اگر دارای لکه، رنگ و بو باشد نامرغوب است. دقت به اینکه چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟ امری مهم است.

 

نکات مهم در انتخاب محصولات سلولزی

 

مزایای محصولات سلولزی:

  • زیست تخریب‌پذیری: این محصولات در طبیعت تجزیه شده و محیط را آلوده نمی‌کنند.
  • صرفه‌جویی در منابع: این کالاهای بهداشتی از منابع طبیعی مثل: چوب درست می‌شوند، بنابراین باعث صرفه جویی در منابع می‌شوند.
  • کارایی: محصولات سلولزی نیاز مصرف کنندگان را برآورده می‌کنند.
  • استحکام و دوام: در برابر سایش و پارگی مقاوم هستند و دوام بالایی دارند.
جستجو
تازه ترین مطلب

خوشبو کننده بدن چیست؟ و چه عواملی بر انتخاب خوشبو کننده بدن تاثیر می گذارند؟

3 ساعت پیش

دلیل اهمیت محصولات بهداشتی کودکان چیست؟ و چه عواملی بر انتخاب محصولات مراقبت از کودک تاثیر می گذارند؟

4 روز پیش

چگونه دستمال مرطوب با کیفیت را شناسایی کنیم؟ راه های تشخیص دستمال مرطوب با کیفیت

7 روز پیش

چه نکاتی را باید در خرید دستمال توالت رعایت کنیم؟ چرا؟

1 هفته پیش

چند نکته برای اینکه بدانیم چه محصولاتی برای بهداشت دهان و دندان توصیه می‌شود؟

2 هفته پیش

برای رسیدن به بهداشت فردی چه نکاتی را در انتخاب محصولات سلولزی باید رعایت کنیم؟

3 هفته پیش

چند واقعیت برای اینکه آیا دستمال کاغذی بهتر از حوله پارچه‌ای است؟

3 هفته پیش

مدت زمان نگهداری گوشت و مرغ در فریزر

4 هفته پیش

چگونه در یک هفته 10 کیلو لاغر شویم با ورزش

4 هفته پیش

طرز تهیه سوسیس سیب زمینی با پنیر پیتزا بدون فر به چه نحو می باشد؟

1 ماه پیش

طرز تهیه همبرگر خانگی با گوشت و سویا بدون تخم مرغ چگونه می باشد؟

1 ماه پیش

آیا نشستن در سرکه سفید برای عفونت زنان خوب است؟ چرا؟

1 ماه پیش

بررسی خدمات فروشگاه خوار و بار فروشی به‌ صورت آنلاین

1 ماه پیش

نکات مهم در رابطه با خرید آنلاین انواع آجیل و مغزیجات مرغوب و باکیفیت

2 ماه پیش

بهترین رب گوجه بازار کدام برند است؟

2 ماه پیش

شیوه خرید آنلاین با کیفیت ترین انواع نوشیدنی های گرم و سرد

2 ماه پیش

راهنمای خرید آنلاین انواع برنج ایرانی و خارجی

2 ماه پیش

سالم‌ترین و بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟

2 ماه پیش
اشتراک گذاری